Het automobiele landschap verandert de komende jaren meer dan in de afgelopen eeuw!
Een gedurfde stelling? Allerminst, want we zullen steeds minder zelf actief een auto besturen, auto’s krijgen andere aandrijfvormen en zullen met elkaar en met de omgeving kunnen ‘praten’.
Maarten Steinbuch, professor aan de Technische Universiteit Eindhoven en een autoriteit op het gebied van Mechanical Engineering gaat nog verder als we hem met de stelling confronteren. “De auto wordt een iPad op wielen. Nu is het al zo dat een moderne auto over honderd keer meer regels softwarecode beschikt dan een Boeing 747.”
Kunstmatige intelligentie
Auto’s zijn dus al veel slimmer dan vliegtuigen die lange stukken zelfstandig kunnen vliegen en ze zullen in de nabije toekomst nog veel meer kunnen. Communiceren met elkaar en met andere objecten bijvoorbeeld.
Kunstmatige intelligentie (IA, van artificial intelligence), zal er zelfs voor zorgen dat een auto kan leren van je gedragspatronen. Bijvoorbeeld dat je ’s morgens op weg naar je werk graag de temperatuur in je auto een graadje hoger hebt staan dan ’s avonds als je terugrijdt.
Maar het zal nog veel verder gaan. Een Jaguar I-PACE kan bijvoorbeeld uit de route die je rijdt afleiden dat je op weg bent naar je huis, en een seintje geven aan je verwarming zodat het huis al op temperatuur is als je thuiskomt en alle lichten aangaan zodra je de oprit oprijdt. Andersom kan je auto ook ‘leren’ hoe laat je ’s morgens weggaat en de auto vast verwarmen en de ruiten ontdooien, zolang de auto nog aan de laadstroom hangt.
Je kunt met Amazon’s Alexa allerlei informatie opvragen over de I-PACE via de Jaguar InControl app. Of je auto is afgesloten bijvoorbeeld, hoe het met de lading van je accu is gesteld en of je moet de huidige lading nog naar je werk kunt. Dat kan nu al en is nog maar het begin van de vele ‘connected services’ die we mogen verwachten.
Noise cancelling
Auto’s werden de voorbije jaren al steeds stiller, maar de transitie naar elektrisch rijden zal op dat gebied een enorme stap voorwaarts zijn. Een elektromotor maakt immers nauwelijks geluid. Dat creëert trouwens ook wel weer een probleempje omdat andere verkeersdeelnemers je op lage snelheden niet horen aankomen. Jaguar laat zijn elektrische model op lage snelheden een subtiel geluid produceren zodat je hem buiten de auto hoort aankomen.
Voor het interieur kun je kiezen uit verschillende ‘geluidsbelevingen’, passend bij je stemming en je rijstijl. De auto kan extreem stil zijn met behulp van ‘noise cancelling’-techniek waardoor je nog meer van het audiosysteem kunt genieten. Maar je kunt er ook voor kiezen om iets meer rijgeluiden te horen of zelfs een speciaal gecomponeerde sportieve sound in de ‘dynamic mode’.
De keten op zijn kop
Maarten Steinbuch ziet nog veel grotere veranderingen door de komst van de elektrische auto. “De transitie naar batterij-elektrisch rijden zet de hele toeleveranciersketen op zijn kop”, zo zegt hij. Veel componenten van de traditionele verbrandingsmotor zijn straks inderdaad niet meer nodig. Toeleveranciers zullen zich meer moeten richten op het aanbieden geautomatiseerde diensten. Welke kant dat precies op gaat is nog niet goed zichtbaar.
De auto zal ook steeds meer taken van de bestuurder over kunnen nemen. De huidige rijassistentiesystemen zijn daar al een eerste, soms zelfs al een tweede stap in. Maarten Steinbuch voorziet dat het heel snel gaat met autonoom rijden: “Over vijf jaar kunnen we slapen op de snelweg”. Waarmee hij duidelijk maakt dat het niet de vraag is of het autonoom rijden komt, maar slechts wanneer en onder welke omstandigheden dat het eerste kan.
De snelweg, waar de belijning doorgaans goed is en iedereen in dezelfde richting rijdt, is de eerste plaats waar het mogelijk zal zijn. En waar je dan als bestuurder dan achterover kunt leunen.
In onze serie, mogelijk gemaakt door Jaguar I-PACE, gaan we dieper in op het nieuwe rijden. De I-PACE is Jaguar’s eerste volledig elektrische performance-SUV met strak design en state-of-the-art technologie. Ook in 2019 kun je nog genieten van zijn stille en krachtige prestaties met een bijtelling vanaf 365 euro.